Statut Przedszkola w Popowie
Statut
Przedszkola w Popowie
Tekst jednolity z dnia 27.12.2022 r.
PODSTAWA PRAWNA
Statut został opracowany na podstawie następujących aktów prawnych:
- USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
- USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
- Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela.
- Rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej.
- Rozporządzeń Ministra Edukacji i Nauki.
- Rozporządzeń Prezesa Rady ministrów.
Spis treści
ROZDZIAŁ 1. Przepisy definiujące____________________________________________________ 4
ROZDZIAŁ 2. Nazwa i rodzaj przedszkola oraz jego siedziba_______________________________ 4
ROZDZIAŁ 3. Nazwa i siedziba organu prowadzącego____________________________________ 5
ROZDZIAŁ 4. Warunki stosowania sztandaru___________________________________________ 6
ROZDZIAŁ 5. Cele i zadania Przedszkola wynikające z przepisów prawa_____________________ 6
ROZDZIAŁ 6. Sposób wykonywania zadań Przedszkola___________________________________ 9
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej______________________________________________ 11
ROZDZIAŁ 7. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi__________________________________ 17
ROZDZIAŁ 8. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola_________ 18
Przyprowadzanie dzieci____________________________________________________________________ 18
Odbieranie dzieci________________________________________________________________________ 18
Postępowanie w sytuacji nieodebrania dziecka z przedszkola lub zgłoszenia się po dziecko osoby niemogącej sprawować opieki_________________________________________________________________________________ 19
Postępowanie w przypadku, gdy wychowawca podejrzewa, że dziecko z przedszkola odbiera rodzic (opiekun prawny) będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków_______________________________________________________ 20
Postępowanie w przypadku odbierania dziecka z przedszkola przez rodziców rozwiedzionych lub żyjących w separacji 20
ROZDZIAŁ 9. Formy współdziałania z rodzicami________________________________________ 21
ROZDZIAŁ 10. Organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje,_____________________ 23
ROZDZIAŁ 11. Organizacja pracy Przedszkola_________________________________________ 23
ROZDZIAŁ 12. Czas pracy przedszkola________________________________________________ 24
ROZDZIAŁ 13. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu__________________________ 26
ROZDZIAŁ 14. Nauczyciele i inni pracownicy__________________________________________ 27
Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników,______________________________________________ 28
Zakres zadań wychowawcy_________________________________________________________________ 29
ROZDZIAŁ 15. Wychowankowie____________________________________________________ 31
Zasady rekrutacji uczniów__________________________________________________________________ 32
Prawa i obowiązki dzieci___________________________________________________________________ 36
Nagrody i kary___________________________________________________________________________ 37
DZIAŁ I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
ROZDZIAŁ 1. Przepisy definiujące
§ 1.
- Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- Zespole – należy przez to rozumieć Gminny Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Popowie;
- Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole wchodzące w skład Gminnego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Popowie;
- Szkole - należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową im. Jana Długosza w Popowie, wchodzącą w skład Gminnego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Popowie;
- Statucie - należy przez to rozumieć Statut Przedszkola w Popowie;
- Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, Radzie Szkoły i Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organy działające w Zespole;
- Wychowankach i rodzicach - należy przez to rozumieć wychowanków Przedszkola oraz ich rodziców;
- Wychowawcy oddziału - należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Przedszkolu;
- Nauczycielu - należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego Przedszkola
- Organie prowadzącym Przedszkole - należy przez to rozumieć Gminę Popów;
- Organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem - należy przez to rozumieć Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach;
- Podstawie programowej wychowania przedszkolnego - należy przez to rozumieć podstawę programową, o której mowa w art. 4 pkt 24 ustawy - Prawo oświatowe;
- Programie wychowania przedszkolnego - należy przez to rozumieć program, o którym mowa w art. 3 pkt 13b ustawy o systemie oświaty.
- Wielodzietności rodziny - należy przez to rozumieć rodzinę wychowującą troje i więcej dzieci;
- Samotnym wychowywaniu dziecka - należy przez to rozumieć wychowywanie dziecka przez pannę, kawalera, wdowę, wdowca, osobę pozostającą w separacji orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu, osobę rozwiedzioną, chyba że osoba taka wychowuje wspólnie co najmniej jedno dziecko z jego rodzicem.
2. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez Dyrektora w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego, jest Śląski Kurator Oświaty.
ROZDZIAŁ 2. Nazwa i rodzaj przedszkola oraz jego siedziba
§ 2.
- Pełna nazwa Przedszkola brzmi następująco: Gminny Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 1, Przedszkole w Popowie.
- Przedszkole mieści się w budynku Zespołu pod adresem: ul. Jana Długosza 7, 42-110 Popów.
§ 3.
- Przedszkole jest przedszkolem publicznym.
§ 4.
- Na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 Ustawy w Przedszkolu mogą działać stowarzyszenia i organizacje, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych.
- Zasady funkcjonowania w Przedszkolu związków zawodowych regulują odrębne przepisy.
§ 5.
- Przedszkole jest jednostką budżetową.
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Przedszkola, w tym zasady tworzenia, treść i sposób realizacji planu finansowego, regulują odrębne przepisy.
- W Przedszkolu mogą być tworzone środki specjalne.
§ 6.
- Przedszkole używa pieczęci urzędowej i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
ROZDZIAŁ 3. Nazwa i siedziba organu prowadzącego
§ 7.
Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Popów;
§ 8.
- Zadania i kompetencje organu prowadzącego Przedszkole, w tym w szczególności zasady sprawowania nadzoru nad działalnością Przedszkola w sprawach administracyjnych i finansowych, określają odrębne przepisy.
- Organ, o którym mowa w ust. 1, może ingerować w działalność Przedszkola wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie.
- W zakresie wymienionym w ust. 1 nadzorowi podlega w szczególności:
- prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także gospodarowania mieniem;
- przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów;
- przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy Przedszkola.
§ 9.
- Jeżeli droga dziecka do Przedszkola przekracza 3 km, obowiązkiem organu prowadzącego jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka albo zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.
- Obowiązkiem organu prowadzącego jest zapewnienie niepełnosprawnym dzieciom pięcioletnim i sześcioletnim oraz dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym na podstawie art. 31 ust. 2 Ustawy bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola albo zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem a rodzicami, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.
- Organ prowadzący może zorganizować dzieciom bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu do przedszkola, również w przypadkach, w których nie ma takiego obowiązku.
ROZDZIAŁ 4. Warunki stosowania sztandaru
§ 10.
W Przedszkolu obowiązują zasady ceremoniału stosowane w Szkole Podstawowej im. Jana Długosza w Popowie, zawarte w jej Statucie.
ROZDZIAŁ 5. Cele i zadania Przedszkola wynikające z przepisów prawa
§ 11
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
§ 12
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej.
- Przedszkole realizuje program wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
- Przedszkole przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- Przedszkole prowadzi zajęcia rozwijające sprawność fizyczną dzieci oraz zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach.
- Przedszkole stwarza warunki do komplementarnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne.
§ 13
- W szczególności zadaniem Przedszkola jest:
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym nie dotyczy:
- dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
- dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 1 rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz jeżeli z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
- Przedszkole oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego dziecka, stosownie do jego potrzeb i możliwości, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych - stosownie także do ich możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego.
- W przypadku dzieci niepełnosprawnych wymagania w zakresie poszczególnych umiejętności i wiadomości powinny uwzględniać ograniczenia wynikające z ich niepełnosprawności.
§ 14.
Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w Statucie, współdziałają ze sobą w sprawach wychowywania i kształcenia dzieci.
§ 15.
- W zakresie działalności dydaktycznej Przedszkole w szczególności:
- wspomaga indywidualny rozwój dziecka, przygotowuje dziecko do nauki w Szkole;
- szczególną opieką otacza dzieci niepełnosprawne z uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
§ 16.
- Przedszkole wspomaga wychowawczą rolę rodziny.
- W zakresie działalności wychowawczej Przedszkole w szczególności
- realizuje wizję zespołu wypracowaną przez rodziców, uczniów i nauczycieli, a ujętą w Programie Zespołu;
- kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie i przepisach wykonawczych do ustawy, w szczególności w Statucie, stosownie do warunków Przedszkola;
- upowszechnia zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości;
- kształtuje postawy patriotyczne (także w wymiarze lokalnym);
- sprzyja zachowaniom proekologicznym;
- budzi szacunek do pracy poprzez dobrze zorganizowaną pracę na rzecz Przedszkola i środowiska;
- wdraża do dyscypliny i punktualności.
- rozpoznawanie i analizowanie indywidualnych potrzeb i problemów uczniów;
- realizację określonej tematyki na godzinach do dyspozycji wychowawcy we współpracy z lekarzami, wolontariuszami organizacji działających na rzecz dziecka i rodziny;
- działania opiekuńcze wychowawcy oddziału klasy, w tym rozpoznawanie relacji między rówieśnikami;
- promocję zdrowia, zasad poprawnego żywienia;
- prowadzenie profilaktyki stomatologicznej w ramach działalności gabinetu higieny szkolnej;
- Przedszkole tworzy odpowiednie warunki pobytu w nim zapewniające dzieciom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.
- Warunki, o których mowa w ust. 3 zawarte są w Programie wychowawczo - profilaktycznym Zespołu.
ROZDZIAŁ 6. Sposób wykonywania zadań Przedszkola
§ 18.
- Wsparcie całościowego rozwoju dziecka realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania - uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
- W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
§ 19.
Aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego, Przedszkole wspomaga rozwój, wychowuje i kształci dzieci w następujących obszarach:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dziećmi i dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
- Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci.
- Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
- Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.
- Wychowanie przez sztukę - muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec).
- Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
- Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
- Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
- Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
- Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
- Przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, o których mowa w ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, w tym z uwzględnieniem potrzeb dzieci niesłyszących posługujących się językiem migowym.
§ 20.
- Przedszkole realizuje w równej mierze zadania opiekuńcze, wychowawcze i kształcące poprzez:
- prowadzenie zajęć wspierających rozwój dzieci, mających na celu rozwijanie zainteresowań, szczególnych uzdolnień,
- doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy,
- kształtowanie umiejętności spędzania czasu wolnego,
- kształtowanie poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur oraz poczucia własnej tożsamości, w szczególności narodowej, etnicznej i językowej,
- przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym,
- organizowanie imprez kulturalnych, w szczególności przeglądów, wystaw i festiwali,
- organizowanie wypoczynku i rekreacji dla dzieci i młodzieży,
- działań alternatywnych wśród dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- zapewnienie opieki, wychowania i uczenia się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,
- zapewnienie dzieciom możliwości wspólnej zabawy i nauki w bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych,
- organizowanie pracy z dziećmi zgodnie z zasadami higieny pracy, nauki i wypoczynku oraz prawidłowościami psychologii rozwojowej dzieci,
- dostosowanie treści, metod i form pracy opiekuńczej, wychowawczej i kształcącej do możliwości rozwojowych dziecka,
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi w zakresie dopuszczonym możliwościami techniczno-lokalowymi i organizacyjnymi przedszkola,
- podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
- pomoc dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej i materialnej,
- informowanie rodziców na bieżąco o postępach dziecka,
- uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu zadań realizowanych przez przedszkole.
- Przedszkole może realizować zadania także poza swoją siedzibą
- W realizacji swoich zadań Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym oraz w zależności od potrzeb, z właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
- Zadania Przedszkola realizują nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć oraz inni pracownicy,
- Działalność Przedszkola może być uzupełniana świadczeniami wolontariuszy:
- dyrektor przedszkola informuje wolontariusza o specyfice działalności placówki i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących wychowanków placówki
- dyrektor Przedszkola zawiera z wolontariuszem porozumienie określające:
- zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza zadań
- czas trwania porozumienia
- zobowiązanie wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy z osobami, o których mowa w pkt. 2
- zobowiązanie wolontariusza do nieujawniania informacji dotyczących wychowanków placówki
- postanowienie o możliwości rozwiązania porozumienia
- wolontariusz wykonuje zadania określone w porozumieniu we współpracy z osobami, o których mowa w pkt. 2 oraz pod nadzorem dyrektora placówki lub wyznaczonej przez niego osoby.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
§ 21.
- W Przedszkolu organizowana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem zgodnie z przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Przedszkole zapewnia możliwość korzystania z pomocy psychologiczno- pedagogicznej w formie:
- zajęć specjalistycznych:
- korekcyjno-kompensacyjnych, organizowane są dla wychowanków z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się; liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5 wychowanków,
- logopedycznych - organizowane są dla wychowanków z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę; liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4 wychowanków
- socjoterapeutycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym - organizowane są dla wychowanków z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne; liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10 wychowanków.
- porad i konsultacji
- zajęć rozwijających uzdolnienia - organizowane są dla wychowanków szczególnie uzdolnionych, prowadzone są przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy; liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8 wychowanków.
- zajęć specjalistycznych:
- W Przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności pedagog, logopeda, terapeuta pedagogiczny (po uzyskaniu zgody i środków finansowych od organu prowadzącego)
- Przedszkole organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dzieci na podstawie otrzymanej od rodzica/prawnego opiekuna opinii o potrzebie wczesnego wspomagania z uwzględnieniem bazy lokalowej, środków dydaktycznych i sprzętu umożliwiającego realizację wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania, po uzyskaniu zgody i środków finansowych od organu prowadzącego.
- Przedszkole obejmuje pomocą psychologiczno-pedagogiczną dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego od momentu podjęcia opieki nad dzieckiem przez nauczyciela do momentu zakończenia planowanych działań z uwzględnieniem bazy lokalowej, środków dydaktycznych i sprzętu umożliwiającego realizację wskazań zawartych w orzeczeniu i środków finansowych od organu prowadzącego.
- Indywidualnym, obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym obejmuje się dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola. Organizacja pracy następuje w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Opinię o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego wydają zespoły orzekające działające w publicznych Poradniach Psychologiczno – Pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych.
§ 22.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jest udzielana w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka.
- Nauka ucznia w zajęciach specjalistycznych trwa do czasu usunięcia opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, lub złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia nauką w oddziale klasy tego typu.
- Godzina zajęć specjalistycznych, z zastrzeżeniem ust. 5, trwa 45 minut. Dyrektor decyduje, w uzasadnionych przypadkach, o prowadzeniu zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 45 minut, przy zachowaniu ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu trwania tych zajęć.
- Godzina zajęć rewalidacyjnych trwa 60 minut.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają uczniom nauczyciele oraz specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć- w szczególności:
- terapeuci - ich zadaniem jest:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów,
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
- prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej.
- logopedzi.
- prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma,
- diagnozowanie logopedyczne oraz, odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym uczniom z trudnościami w uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z tym uczniem,
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla uczniów, w zależności od rozpoznanych potrzeb,
- podejmowanie działań profilaktycznych, zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej,
- współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia.
- terapeuci - ich zadaniem jest:
- Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się we współpracy z:
- rodzicami uczniów;
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi;
- placówkami doskonalenia nauczycieli;
- innymi szkołami i placówkami;
- organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
- ucznia;
- rodziców ucznia;
- nauczyciela, wychowawcy oddziału lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;
- poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej;
- pielęgniarki szkolnej;
- pomocy nauczyciela.
- W razie stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel lub specjalista informuje o tym niezwłocznie wychowawcę oddziału.
§ 23,
- Uczniowie z zaburzeniami rozwojowymi kierowani są na badania lekarskie, pedagogiczne i psychologiczne do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Według potrzeb kierowani są do zespołów korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych.
- Uczniowie z uszkodzeniami ruchu, słuchu i wzroku są kierowani na badania specjalistyczne i według swoich potrzeb oraz zaleceń specjalistów mogą korzystać z zajęć kompensacyjnych lub logopedycznych.
§ 24.
- Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, religijnej i językowej przez:
- prowadzenie zajęć w języku polskim,
- wprowadzanie w trakcie zajęć treści związanych z historią, przyrodą, kulturą i tradycją naszego kraju i regionu,
- nauczanie religii w ramach planu zajęć przedszkolnych dla dzieci, których rodzice lub opiekunowie wyrażają pisemnie takie życzenie. W tym czasie dzieci nieuczęszczające na katechezę mają zapewnioną opiekę nauczyciela,
- na podstawie zgłoszonych przez rodziców deklaracji tworzone są oddziały dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych, które określają odrębne przepisy.
- Szczegółowe zasady organizacji lekcji religii i etyki określają odrębne przepisy.
- W zajęciach religii biorą udział uczniowie i dzieci Przedszkola, których rodzice w formie oświadczenia wyrażą takie życzenie zapisując dziecko do szkoły.
- W przypadku uczniów niebiorących udziału w zajęciach religii, oświadczenie, o którym mowa wyżej może być złożone w innym terminie do dyrektora szkoły lub wychowawcy.
- Oświadczenie nie musi być ponawiane w każdym kolejnym roku szkolnym, może być natomiast zmienione w każdym czasie.
§ 25.
Sposób realizacji zadań Przedszkola odbywa się poprzez odpowiedni dobór treści, metod i organizacji pracy wychowawczo-kształcącej i opiekuńczej, uwzględniający potrzeby i możliwości rozwojowe dziecka, w szczególności:
- stosowanie zadań dla dzieci w sytuacjach naturalnych,
- wykorzystanie systemu ofert edukacyjnych,
- organizowanie zajęć o atrakcyjnych dla dzieci treściach z zastosowaniem różnorodnych, w miarę możliwości nowatorskich, form i metod pracy,
- stawianie zadań dostosowanych do rzeczywistych potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci,
- organizowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nawiązywaniu przez dzieci różnorodnych kontaktów społecznych oraz wyrażania własnych emocji, myśli i wiedzy w różnorodnej twórczości własnej – werbalnej, plastycznej, ruchowej, muzycznej,
- ukazanie dzieciom piękna języka ojczystego oraz bogactwa kultury i tradycji narodowej i regionalnej,
- upowszechnianie wiedzy ekologicznej wśród dzieci oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagadnień ochrony środowiska,
- upowszechnienie wiedzy o ruchu drogowym wśród dzieci oraz rozwijanie właściwych postaw wobec problemu bezpieczeństwa i zasad poruszanie się po drodze,
- organizowanie nauki religii, na indywidualne życzenie rodziców, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
§ 26.
Przedszkole wspomaga wychowawczą rolę rodziny poprzez:
- pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i w podjęciu wczesnej, interwencji specjalistycznej,
- informowanie na bieżąco o postępach i zachowaniach dziecka, osiąganych przez nie sukcesach i niepowodzeniach oraz o objawach wskazujących na konieczność konsultacji z określonymi specjalistami,
- uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu zadań realizowanych w przedszkolu i w poszczególnych oddziałach,
- upowszechnianie wiedzy pedagogiczno-psychologicznej w różnych formach.
§ 27.
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy, a także z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, poprzez organizowanie przez nauczycieli pracy z całą grupą dzieci, zespołowo lub indywidualnie, w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, stosując zróżnicowane metody i formy pracy z dzieckiem, zaczerpnięte z różnorodnych koncepcji pedagogicznych.
- Przedszkole może prowadzić innowację pedagogiczną, polegającą na nowatorskich rozwiązaniach programowych, organizacyjnych lub metodycznych, mających na celu doskonalenie, jakości pracy przedszkola.
- Przedszkole może realizować eksperyment pedagogiczny, który polega na modyfikacji istniejących lub wdrożeniu nowych działań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu nowatorskich rozwiązań programowych, organizacyjnych, metodycznych lub wychowawczych, w ramach których są modyfikowane warunki, organizacja zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania, w szczególności określone w art. 14 ust. 1 pkt 3-5 Ustawy.
- Celem eksperymentu pedagogicznego realizowanego w Przedszkolu jest rozwijanie kompetencji i wiedzy uczniów oraz nauczycieli.
- Zasady organizowania eksperymentu pedagogicznego określają odpowiednie przepisy
- Przedszkole może być organizatorem konkursów o zasięgu wewnątrzprzedszkolnym, międzyprzedszkolnym, lokalnym. Konkursy są uzupełnieniem treści wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
§ 28.
- Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych przedszkola:
- opiekę nad dziećmi w trakcie całego ich pobytu w przedszkolu sprawują nauczyciele, w wyjątkowych sytuacjach krótkotrwałą opiekę nad dziećmi może sprawować inny pracownik przedszkola wyznaczony przez dyrektora przedszkola,
- rozkład dnia w przedszkolu uwzględnia równomierne rozłożenie zajęć w ciągu całego dnia i ich różnorodność, w tym pobyt w ogrodzie przedszkolnym,
- dzieci mają zapewniony codzienny odpoczynek w określonej formie: dzieci najmłodsze – leżakowanie, dzieci starsze – zajęcia relaksacyjne i wyciszają- ce,
- zapewnia się codzienny pobyt na świeżym powietrzu, o ile pozwalają na to warunki pogodowe,
- sale zajęć posiadają właściwą powierzchnię, oświetlenie, wentylację i ogrzewanie oraz:
- w salach zajęć zapewnia się temperaturę co najmniej 18º C, w przypadku niższej temperatury, dyrektor przedszkola zawiesza zajęcia na czas oznaczony i powiadamia o tym organ prowadzący
- dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia, jeśli temperatura zewnętrzna, mierzona o godz. 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15º C lub jest niż- sza, a także w przypadku wystąpienia na danym terenie zdarzeń, które mogą zagrozić zdrowiu dzieci
- stoliki, krzesełka i wyposażenie sali dostosowane są do wzrostu dzieci
- dzieci korzystają z posiłków przygotowanych w przedszkolu, zgodnie z normami żywieniowymi i estetycznie podanymi; korzystanie z posiłków przez dzieci z alergią pokarmową uzgadniane jest indywidualnie z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka, z uwagi na zapewnienie prawidłowej organizacji pracy przedszkola,
- wobec wychowanków na terenie placówki nie są stosowane żadne zabiegi medyczne oraz nie podaje się żadnych leków z uwagi na brak profesjonalnej opieki medycznej.
- W przypadku choroby zakaźnej dziecka rodzice/prawni opiekunowie zobowiązani są do powiadomienia o tym nauczyciela lub dyrektora placówki.
- Zasady sprawowania opieki w czasie zajęć poza terenem Przedszkola:
- w trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel wraz z osobą pomagającą, którą może być inny pracownik przedszkola lub rodzic. Na 1 osobę dorosłą może przypadać maksymalnie 10 dzieci,
- osobą uprawnioną do prowadzenia wycieczki dydaktycznej, krajoznawczej i rekreacyjnej (spaceru) jest nauczyciel,
- każda wycieczka jest organizowana zgodnie z ogólnym „Regulaminem wycieczek i spacerów obowiązującym w Przedszkolu w Popowie” ,
- z w/w regulaminem są zapoznani rodzice/prawni opiekunowie; każdorazowo, bezpośrednio przed wycieczką, regulamin omawiany jest z dziećmi w niej uczestniczącymi,
- w trakcie wyjść dzieci poza teren Przedszkola nauczyciel zobowiązany jest do ścisłego przestrzegania przepisów o ruchu drogowym i zapoznawania z nimi dzieci przed wyjściem,
- każdy nauczyciel wychodząc z dziećmi poza teren Przedszkola jest zobowiązany do każdorazowego odnotowania tego faktu w księdze wyjść z dziećmi,
- przed każdym wyjściem do ogrodu przedszkolnego teren musi być sprawdzony przez nauczyciela lub innego pracownika Przedszkola,
- jeśli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia lub stan znajdujących się na nim urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora Przedszkola,
- teren zabaw wokół budynku Przedszkola powinien być ogrodzony.
- Jeżeli przerwa w działalności Przedszkola trwa co najmniej dwa tygodnie, dyrektor wraz z inspektorem BHP, konserwatorem dokonuje kontroli całego obiektu i terenu wokół niego pod kątem bezpieczeństwa. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół.
- W razie nieszczęśliwego wypadku podczas pobytu dziecka w Przedszkolu nauczyciel zobowiązany jest:
- udzielić pierwszej pomocy a w razie konieczności wezwać pogotowie ratunkowe i niezwłocznie powiadomić rodziców/prawnych opiekunów dziecka,
- niezwłocznie powiadomić dyrektora przedszkola,
- o zaistniałym zdarzeniu poinformować nauczyciela zmieniającego,
- dyrektor jest zobowiązany powiadomić o wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym niezwłocznie prokuratora, organ prowadzący i kuratora oświaty, a w przypadku zbiorowego zatrucia zawiadamia niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego,
- szczegółowe zasady postępowania określa „Procedura postępowania podczas wypadku dziecka w czasie zajęć przedszkolnych”.
§ 29.
- Dzieciom, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest stała lub doraźna pomoc materialna, może być taka pomoc udzielona w następujący sposób:
- dyrektor przedszkola może o taką pomoc wystąpić do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- o udzielenie pomocy zwraca się osobiście do GOPS rodzic/prawny opiekun; dyrektor przedszkola zobowiązany jest w tym przypadku do udzielenia wszechstronnej informacji lub pomocy w załatwieniu sprawy,
- jednorazowej pomocy może udzielić, na wniosek zainteresowanego rodzica/prawnego opiekuna dziecka, Rada Rodziców z własnych środków lub organizując akcję na rzecz będącego w potrzebie.
- Uczniom wymagającym opieki ze względu na trudną sytuację rodzinną lub losową Przedszkole stara się zapewnić pomoc materialną i rzeczową poprzez:
- zwolnienie z ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków;
- dopłatę lub sfinansowanie obiadów w szkole.
§ 30.
- W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, Przedszkole organizuje stołówkę.
- Korzystanie z posiłków w stołówce jest odpłatne.
§ 31.
Przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:
1) pomieszczeń do nauczania, wychowania i opieki;
2) placu zabaw;
3) pomieszczeń sanitarno-higienicznych i szatni;
4) posiłków.
ROZDZIAŁ 7. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi
§ 32.
- Opiekę nad uczniami przebywającymi w Przedszkolu sprawują podczas zajęć wychowawczych - nauczyciele prowadzący te zajęcia;
- Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem Przedszkola, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez Przedszkole, sprawują wyznaczeni nauczyciele oraz, za zgodą Dyrektora, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.
§ 33.
- Dzieci, przychodzą do Przedszkola oraz opuszczają teren Przedszkola wyłącznie pod opieką rodziców lub prawnych opiekunów, albo pod opieką osób przez nich upoważnionych.
- Obowiązki opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez Przedszkole określają odrębne przepisy.
§ 34.
1. Przedszkole sprawuje opiekę nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi oraz uczniami, którzy z powodów rodzinnych lub losowych wymagają szczególnej opieki.
§ 35.
- Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu wychowawcą oddziału.
- W miarę możliwości organizacyjnych Zespołu, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca oddziału prowadzi oddział powierzony jego opiece wychowawczej w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Formy spełniania zadań wychowawcy oddziału powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych Zespołu.
- Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy oddziału podejmuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Szkoły.
- Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy oddziału:
- z urzędu;
- na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy oddziału;
- na pisemny wniosek, co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału.
- Wnioski, o których mowa w ust. 4 nie są dla Dyrektora wiążące. O sposobie ich załatwienia Dyrektor informuje wnioskodawcę w terminie 14 dni.
- Zadania wychowawcy oddziału określają dalsze postanowienia Statutu.
ROZDZIAŁ 8. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola
Przyprowadzanie dzieci
§ 36.
- Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i z przedszkola odpowiadają rodzice/opiekunowie prawni.
- Nauczyciel bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego wejścia do sali.
- Rodzice/opiekunowie, którzy zdecydują, że ich dziecko będzie samodzielnie wchodziło do sali, biorą na siebie pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo swojego dziecka w czasie przechodzenia z szatni do sali.
- Nauczycielka przedszkola nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców/opiekunów na terenie przedszkola, lecz przed wejściem do budynku, w szatni lub przed zamkniętymi drzwiami sali zajęć.
- Rodzice/opiekunowie prawni mają obowiązek przyprowadzać do przedszkola dziecko zdrowe. Wszelkie dolegliwości dziecka są zobowiązani zgłaszać nauczycielowi i udzielać wyczerpujących informacji na ten temat.
- Nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia dziecka, jeśli jego stan sugeruje, że nie jest ono zdrowe.
- Nauczyciel ma prawo dokonać pomiaru temperatury dziecka, jeśli z jego obserwacji wynika, że może ono być chore. Jeśli temperatura dziecka wskazuje na stan podgorączkowy lub chorobowy, nauczyciel odmawia przyjęcia dziecka do grupy.
- Dziecko należy przyprowadzić do przedszkola do godziny 8.00 lub w dowolnym czasie, po uprzednim poinformowaniu przedszkola o późniejszym przybyciu dziecka.
Odbieranie dzieci
§ 37.
- Odbiór dzieci z przedszkola jest możliwy wyłącznie przez rodziców bądź inne osoby dorosłe przez nich upoważnione.
- Wydanie dziecka innym osobom niż rodzice/opiekunowie prawni może nastąpić tylko w przypadku pisemnego upoważnienia do odbioru dziecka, podpisanego przez rodziców/opiekunów prawnych (załącznik do Umowy zawartej z rodzicami o świadczenie usług).
- Nauczyciel w razie najmniejszych wątpliwości ma obowiązek sprawdzić zgodność danych osoby odbierającej dziecko z przedszkola z dokumentem tożsamości.
- Jeśli okaże się, że dane nie są zgodne, nauczyciel powiadamia rodziców/opiekunów prawnych i dyrektora placówki oraz nie wydaje dziecka do wyjaśnienia sprawy.
- Gdy dziecko jest odbierane z ogrodu przedszkolnego, wymaga się od rodziców/opiekunów prawnych, aby podeszli razem z nim do nauczyciela i zgłosili odebranie.
- Dopuszcza się możliwość wydania dziecka innej osobie niż wymienione w karcie zgłoszenia, jednak wyłącznie po uprzednim przekazaniu takiej informacji przez rodziców/opiekunów prawnych bezpośrednio nauczycielowi w formie ustnej lub pisemnej.
- Odbieranie dzieci przez osoby niepełnoletnie może odbywać się w szczególnie uzasadnionych przypadkach na wyraźne, pisemne oświadczenie woli rodziców lub opiekunów prawnych.
- Rodzice ponoszą pełną odpowiedzialność prawną za osobę niepełnoletnią odbierającą dziecko, jak i za odebrane przez nią dziecko.
- Rodzice ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
- Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z nich musi być poświadczone orzeczeniem sądowym.
- Obowiązkiem nauczycieli jest upewnienie się, czy dziecko jest odbierane przez osobę wskazaną w upoważnieniu.
- Osoby wymienione w upoważnieniu są zobowiązane do osobistego odebrania dziecka od nauczyciela opiekującego się daną grupą lub nauczyciela sprawującego w zastępstwie opiekę nad dziećmi.
- Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna mieć przy sobie dowód osobisty i na żądanie nauczycielki okazać go.
- Rodzice/opiekunowie po odebraniu dziecka są zobowiązani opuścić plac zabaw.
- W przypadku pozostania rodzica/opiekuna na placu przedszkolnym po odebraniu dziecka (np. rozmowa rodzica z nauczycielem) nauczyciel nie odpowiada już za bezpieczeństwo dziecka.
- Rodzice/opiekunowie są zobowiązani przekazać aktualne numery telefonów.
- Za właściwe przestrzeganie zasad przyprowadzania i odbierania dzieci są odpowiedzialni rodzice oraz nauczyciel.
- Nauczyciele sprawują opiekę nad dzieckiem od chwili przejęcia go od osoby przyprowadzającej aż do momentu przekazania dziecka rodzicom lub upoważnionej osobie.
- Na pierwszym zebraniu organizacyjnym rodzice są informowani o zasadach przyprowadzania i odbierania dzieci.
Postępowanie w sytuacji nieodebrania dziecka z przedszkola lub zgłoszenia się po dziecko osoby niemogącej sprawować opieki
§ 38.
- Dzieci powinny być odbierane z przedszkola najpóźniej do godziny 15.30.
- W przypadku braku możliwości odebrania dziecka z przedszkola (w godzinach pracy przedszkola – sytuacje losowe) rodzice lub opiekunowie są zobowiązani do telefonicznego poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz do uzgodnienia innego sposobu odebrania dziecka.
- Gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel jest zobowiązany telefonicznie powiadomić rodziców lub osoby upoważnione do odbioru o zaistniałej sytuacji.
- Jeśli pod wskazanymi przez rodziców numerami telefonów (praca, dom, tel. komórkowy) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców lub osób upoważnionych do odbioru dziecka, nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przez pół godziny. Po upływie tego czasu nauczycielka powiadamia dyrektora, który podejmuje decyzję o:
- powiadomieniu policji w celu podjęcia dalszych działań przewidzianych prawem, łącznie z umieszczeniem dziecka w pogotowiu opiekuńczym,
- odprowadzeniu dziecka do domu, jeśli rodzice/opiekunowie prawni lub inne osoby upoważnione do odbioru dziecka są w domu i z obserwacji wynika, że mogą sprawować opiekę nad dzieckiem (np. nie są pod wpływem alkoholu, środków odurzających itp.).
- Z przebiegu zaistniałej sytuacji należy sporządzić protokół zdarzenia, podpisany przez świadków, który zostaje przekazany do wiadomości dyrektora i rady pedagogicznej. Całe zdarzenie powinno się odbywać pod nadzorem policji. Dalsze czynności związane z umieszczeniem dziecka w pogotowiu opiekuńczym podejmuje policja.
Postępowanie w przypadku, gdy wychowawca podejrzewa, że dziecko z przedszkola odbiera rodzic (opiekun prawny) będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków
§ 39.
- Nauczycielka stanowczo odmawia wydania dziecka z przedszkola, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko wskazuje na spożycie alkoholu lub gdy osoba ta zachowuje się agresywnie i nie jest w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa. Nauczyciel wzywa wówczas drugiego rodzica lub inną upoważnioną do odbioru dziecka osobę.
- Nauczycielka powiadamia dyrektora, który wydaje jej dyspozycje, mające na celu odizolowanie dziecka od rodzica/opiekuna znajdującego się pod wpływem alkoholu.
- Jeśli rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka z przedszkola lub gdy nieobecność rodziców się przedłuża (tj. po godzinach otwarcia przedszkola), dyrektor placówki może po konsultacji z najbliższą jednostką policji podjąć decyzję o dalszych krokach.
- Po rozeznaniu przez policję sytuacji domowej dziecka (sprawdzeniu, czy rodzice przebywają w domu) dyrektor może:
- podjąć decyzję, że wychowawca ma odprowadzić dziecko do domu (jeżeli są rodzice, to dziecko pozostaje pod opieką rodziców),
- gdy nie ma rodziców w domu, wspólnie z policją podjąć decyzję o dalszym postępowaniu w danej sytuacji (np. zabraniu dziecka do pogotowia opiekuńczego, czyli do tzw. placówki interwencyjnej).
- Nauczyciel sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań.
- Jeżeli powtarzają się przypadki, w których rodzic/opiekun prawny odbierający dziecko z przedszkola znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków, to wychowawca może rozpoznać sytuację domową i rodzinną dziecka i jeśli zachodzi taka konieczność, powiadomić o tym policję (specjalistę do spraw nieletnich) w celu dalszego zbadania sytuacji domowej i rodzinnej dziecka, a następnie zawiadomić sąd rodzinny.
- Po zdarzeniu dyrektor przedszkola przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania zasad określonych w niniejszych procedurach.
- W przypadku, gdy sytuacja zgłaszania się po dziecko rodzica/opiekuna w stanie nietrzeźwości powtórzy się, dyrektor powiadamia pisemnie policję, terenowy ośrodek pomocy społecznej i wydział rodzinny sądu rejonowego.
Postępowanie w przypadku odbierania dziecka z przedszkola przez rodziców rozwiedzionych lub żyjących w separacji
§ 40.
- Nauczyciel wydaje dziecko każdemu z rodziców, jeśli zachowali prawa rodzicielskie, o ile postanowienie sądu nie stanowi inaczej.
- Jeśli do przedszkola zostanie dostarczone postanowienie sądu o sposobie sprawowania przez rodziców opieki nad dzieckiem, nauczyciel postępuje zgodnie z tym postanowieniem.
- O każdej próbie odebrania dziecka przez rodzica/opiekuna nieuprawnionego do odbioru nauczyciel powiadamia dyrektora przedszkola i rodzica/opiekuna sprawującego opiekę nad dzieckiem.
- O sytuacji kryzysowej, np. kłótnie rodziców, wyrywanie sobie dziecka itp., nauczyciel lub dyrektor powiadamia policję.
ROZDZIAŁ 9. Formy współdziałania z rodzicami
§ 41.
- Rodzice i nauczyciele ściśle ze sobą współpracują w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
- Podstawową formą współpracy są kontakty indywidualne wychowawców oddziału i rodziców oraz wywiadówki.
- Częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami w celu wymiany informacji nie może być mniejsza niż 2 razy w półroczu.
- Formy współdziałania z Przedszkolem uwzględniają prawo rodziców do:
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce:
- podczas indywidualnych konsultacji w terminie ustalonym wcześniej z nauczycielem, konsultacje te nie mogą odbywać się w czasie lekcji prowadzonej przez nauczyciela,
- w kontaktach z pedagogiem szkolnym, pielęgniarką,
- udziału w wycieczkach, imprezach kulturalnych i działaniach gospodarczych,
- wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny oraz organowi prowadzącemu opinii na temat pracy szkoły.
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce:
- Rodzice ponoszą pełną finansowo - prawną odpowiedzialność za wszelkie zniszczenia mienia szkolnego wyrządzone przez ich dzieci. Sposób naprawy wyrządzonych szkód ustala Dyrektor w porozumieniu z osobami zainteresowanymi.
§ 42.
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, o którym mowa w art. 31 ust. 4 Ustawy, są obowiązani do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola;
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
- zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w zezwoleniu, o którym mowa w art. 37 ust. 1 - w przypadku dziecka realizującego obowiązek poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego.
§ 43.
Z tytułu udostępniania rodzicom gromadzonych przez Przedszkole informacji w zakresie nauczania, wychowania oraz opieki, dotyczących ich dzieci, nie mogą być pobierane od rodziców opłaty, bez względu na postać i sposób przekazywania tych informacji.
§ 44.
- Rodzice mogą wnieść do dyrektora szkoły prośbę o powierzenie funkcji wychowawcy wybranemu przez siebie nauczycielowi.
- Dyrektor może pozytywnie rozpatrzyć wniosek- prośbę wymienioną w pkt., 5 jeżeli nie narusza ona organizacji pracy szkoły.
- Rodzice na wniosek uczniów mogą zgłosić uzasadnioną propozycję zmiany wychowawcy oddziału. Propozycja ta musi być zaakceptowana przez bezwzględną większość rodziców danego oddziału:
- Dyrektor zobowiązany jest do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i udzielenia pisemnej odpowiedzi o podjętej decyzji w terminie 7 dni od daty otrzymania propozycji. Decyzja o zmianie wychowawcy oddziału należy do dyrektora szkoły;
- W przypadku, gdy zmiana nauczyciela- wychowawcy narusza organizację pracy szkoły, dyrektor ma prawo nie zaakceptować propozycji wymienionej ust. 5.
DZIAŁ II. ZARZĄDZANIE PRZEDSZKOLEM
ROZDZIAŁ 10. Organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje,
§ 45.
- Przedszkolem kieruje nauczyciel mianowany lub dyplomowany, któremu powierzono stanowisko dyrektora.
- Przedszkolem może również kierować osoba niebędąca nauczycielem powołana na stanowisko dyrektora przez organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Osoba, o której mowa w ust. 2, nie może sprawować nadzoru pedagogicznego. W przypadku powołania takiej osoby na stanowisko dyrektora nadzór pedagogiczny sprawuje nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze w Przedszkolu.
- Szczegółowe kompetencje Dyrektora określa Statut Zespołu.
§ 46.
- Kolegialnym organem Przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki jest Rada Pedagogiczna.
- W Przedszkolu działają też Rada Szkoły oraz Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów.
- Zasady działania i kompetencje organów, o których mowa w ust 1 i 2 określa Statut Zespołu.
§ 47.
Zasady współdziałania organów, o których mowa w ust 1 i 2 określa Statut Zespołu.
Dział III. ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
ROZDZIAŁ 11. Organizacja pracy Przedszkola
§ 48.
- Rok szkolny w Przedszkolu rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący zgodnie z zatwierdzonym Arkuszem Organizacyjnym Przedszkola.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział.
- Przedszkole prowadzi co najmniej dwa oddziały, w tym oddziały sześciolatków.
§ 49.
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa Arkusz Organizacji Przedszkola opracowywany przez Dyrektora najpóźniej do dnia 30 kwietnia każdego roku,
- Dyrektor uwzględnia przepisy wydane na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3 Ustawy oraz zasięga opinii zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających nauczycieli..
- Arkusz Organizacji Przedszkola zatwierdza organ prowadzący Przedszkole do dnia 30 maja danego roku, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.,
- W przypadku wprowadzenia do dnia 30 września zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji przedszkola, ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
- W Arkuszu Organizacji Przedszkola określa się w szczególności: czas pracy poszczególnych oddziałów, liczbę pracowników Przedszkola, ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Przedszkole.
ROZDZIAŁ 12. Czas pracy przedszkola
§ 78.
- Dzienny czas pracy Przedszkola ustalony w zatwierdzonym Arkuszu Organizacyjnym Przedszkola przez organ prowadzony na wniosek dyrektora wynosi 8 godzin od godz. 7.30 do godz. 15.30. Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego jest nie krótszy, niż 5 godzin dziennie.
- Terminy przerw w pracy przedszkola ustalane są corocznie przez organ prowadzący na wniosek dyrektora w zatwierdzonym Arkuszu Organizacyjnym Przedszkola.
§ 79.
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny, zasad określonych w § 82 oraz oczekiwań rodziców:
- I Ranek:
- 7.30 - 8.45 - Przyprowadzanie dzieci, kontakty nauczycieli z dziećmi i rodzicami, rozmowy swobodne dzieci, gry stolikowe,
- 8.45 - 9.00 - Przygotowanie do śniadania – zabiegi higieniczne,
- 9.00 - 9.30 – Śniadanie.
- II Druga część dnia:
- 9.30 - 9.50 – Pierwsze zajęcie obowiązkowe,
- 9.50 - 10.10 - Zabawa ruchowa – zabiegi higieniczno-porządkowe,
- 10.10 - 10.30 - Drugie zajęcia obowiązkowe,
- 10.30 - 11.55 - Zabawy tematyczne, badawcze i konstrukcyjne wg zainteresowań, spacery i wycieczki w celu zdrowotnym. Zabawy i gry ruchowe w ogrodzie,
- 11.50 - 11.05 - Przygotowanie do obiadu – zabiegi higieniczne,
- 12.05 - 12.35 – Obiad.
- III Trzecia część dnia:
- 12.35 - 13.00 - Odpoczynek – słuchanie muzyki relaksacyjnej, bajek, wybranych pozycji z literatury dziecięcej,
- 13.40 - 15.00 - Praca w małych zespołach celem utrwalenia wprowadzonych pojęć, wiersza, piosenki, oglądanie ilustracji z książeczek i czasopism, zabawy w kącikach zainteresowań, zabawy dowolne w ogrodzie,
- 15.00 - 15.30 - Sprzątanie Sali – przygotowanie dzieci do wyjścia,
- 15.30 - Rozejście się dzieci do domu.
- I Ranek:
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla danego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 80.
- Godzina zajęć w Przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
- z dziećmi w wieku 3-4 lat - około 15 minut,
- z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut.
- W Przedszkolu mogą być organizowane zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 81.
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 3.
§ 82.
Przedszkole zapewnia możliwość korzystania z:
- stołówki;
- gabinetu pielęgniarki szkolnej i gabinetu lekarskiego;
- gabinetu logopedycznego i terapii pedagogicznej.
§ 83.
- Ze stołówki szkolnej mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy Zespołu. W miarę możliwości, za zgodą Dyrektora, ze stołówki mogą też korzystać inne osoby.
- Stołówka przygotowuje dwa posiłki dla dzieci uczęszczających do przedszkola: śniadanie i obiad. Gorące posiłki wydawane są stołówce szkolnej.
- Godziny wydawania posiłków określa Dyrektor w porozumieniu z Radą Szkoły.
ROZDZIAŁ 13. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu
§ 84.
- Wysokość opłat za uczestnictwo dzieci w Przedszkolu ustala organ prowadzący.
- Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej ustala Dyrektor w porozumieniu z Radą Szkoły, z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów potrzebujących szczególnej opieki w zakresie żywienia. W skład stawki za wyżywienie pracowników wchodzi wartość surowców, a także średnie koszty utrzymania stołówki w przeliczeniu na jedną żywioną osobę.
- Wnioski w sprawie zwolnień, o których mowa w ust. 2, składają rodzice lub wychowawcy uczniów albo pedagog szkolny.
Dział IV. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
ROZDZIAŁ 14. Nauczyciele i inni pracownicy
§ 85.
- W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracownika obsługi posiadających odpowiednie kwalifikacje z zastrzeżeniem § 87 ust 1.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników Przedszkole określają odrębne przepisy.
§ 86.
- Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników Przedszkola oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.
- Status prawny pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w Przedszkolu, z wyjątkiem osób, o których mowa w § 87, określają przepisy o pracownikach samorządowych
§ 87.
- W uzasadnionych przypadkach w przedszkolu może być, za zgodą kuratora oświaty, zatrudniona osoba niebędąca nauczycielem do prowadzenia zajęć rozwijających zainteresowania, posiadająca przygotowanie uznane przez dyrektora przedszkola za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć.
- Osobę, o której mowa w ust. 1, zatrudnia się na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, z tym że do tej osoby stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych nauczycieli oraz ustala się wynagrodzenie nie wyższe niż przewidziane dla nauczyciela dyplomowanego.
§ 88.
- W celu realizacji zajęć w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, prowadzonych bezpośrednio z wychowankami albo na ich rzecz, w Przedszkolu może być zatrudniony nauczyciel, który nie realizuje w tej szkole tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, posiadający kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela oraz spełniający warunki określone w art. 10 ust. 5 pkt 2-4a tej ustawy. Potwierdzenie spełnienia warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 4 i 4a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, następuje odpowiednio w trybie art. 10 ust. 8a i 8b tej ustawy.
- Nauczyciela, o którym mowa w ust. 1, zatrudnia się na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, z tym że za każdą godzinę prowadzenia zajęć, o których mowa w ust. 1, nauczycielowi przysługuje wynagrodzenie nie wyższe niż wynagrodzenie za jedną godzinę prowadzenia zajęć ustalone w sposób określony w art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela dla nauczyciela dyplomowanego posiadającego wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy magister, magister inżynier lub równorzędny oraz realizującego tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć, o którym mowa w art. 42 ust. 3 w tabeli w lp. 3 tej ustawy.
Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników,
§ 89.
- Prawa i obowiązki nauczycieli przedszkoli, określa ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, z zastrzeżeniem § 87 I § 88.
- Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie a także o szanowanie godności osobistej ucznia.
§ 90.
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece wychowanków i uczniów.
- W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim:
- sprawuje opiekę nad powierzonymi mu wychowankami i uczniami oraz odpowiada, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, za ich życie, zdrowie i bezpieczeństwo;
- zapewnia prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego, w szczególności poprzez:
- realizację obowiązujących programów nauczania,
- stosowanie właściwych metod nauczania,
- systematyczne przygotowywanie się do zajęć,
- pełne wykorzystywanie czasu przeznaczonego na prowadzeniu zajęć,
- właściwe prowadzenie pozostającej w jego gestii dokumentacji działalności pedagogicznej;
- dba o pomoce dydaktyczno - wychowawcze i sprzęt przedszkolny;
- wspiera rozwój psychofizyczny wychowanków, ich zdolności oraz zainteresowania;
§ 91.
- Nauczyciele uczestniczą w pracach Rady Pedagogicznej.
- Nauczyciele zobowiązani są do zachowania tajemnicy posiedzeń Rady Pedagogicznej, na zasadach określonych w art. 43 ust. 3 Ustawy.
§ 92.
Do podstawowych zadań każdego nauczyciela należy także permanentne doskonalenie umiejętności dydaktycznych oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, w szczególności poprzez:
- pracę własną;
- udział w pracach zespołu przedmiotowego;
- korzystanie z pozaszkolnych form wspierania działalności pedagogicznej.
§ 93.
Zasady i tryb sprawowanie nadzoru pedagogicznego oraz oceniania pracy nauczycieli określają odrębne przepisy.
§ 94.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowania w miarę potrzeb.
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
- Nauczyciel wybiera program wychowania przedszkolnego, oraz podręcznik spośród programów i podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.
- Nauczyciel ma prawo:
- opracować program samodzielnie bądź we współpracy z innymi nauczycielami;
- przedstawić dyrektorowi szkoły program opracowany przez innego autora (autorów), np. może wybrać program nauczania spośród programów dostępnych na rynku, jeśli uważa, że taki właśnie program najlepiej odpowiada potrzebom jego uczniów i warunkom, w jakich pracuje;
- przedstawić program opracowany przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi przez siebie modyfikacjami.
- Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program wychowania przedszkolnego. Dyrektor Przedszkola, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w Przedszkolu zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego.
- Dopuszczone do użytku w Przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Zestaw programów wychowania przedszkolnego i szkolny zestaw podręczników obowiązuje przez trzy lata szkolne.
- W uzasadnionych przypadkach, rada pedagogiczna, na wniosek nauczyciela lub rady rodziców, może dokonać zmian w zestawie programów wychowania przedszkolnego lub szkolnym zestawie podręczników, z tym że zmiana w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego.”
Zakres zadań wychowawcy
§ 95.
1. Zadaniem wychowawcy oddziału jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
2. Wychowawca oddziału, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:
- otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;
- wspólnie z uczniami i ich rodzicami planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych uczniów, którym z racji szczególnych uzdolnień albo z powodu napotykanych trudności i niepowodzeń szkolnych, potrzebne jest zapewnienie indywidualnej opieki;
- prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
- utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów, w celu:
- zapoznania rodziców z programem wychowania przedszkolnego, realizowanymi w danym oddziale,
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci,
- współdziałania z rodzicami, zwłaszcza okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci oraz otrzymywania od rodziców pomocy w swoich działaniach,
- włączania ich w sprawy życia oddziału klasy i Przedszkola,
- współpracuje z pedagogiem szkolnym oraz Powiatową Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Kłobucku i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
3. Podstawowymi formami spełniania zadań wychowawczych są:
- rozmowy z uczniami, dyskusje /np. „burza mózgów”/;
- rozmowa z rodzicami i ludźmi ze środowiska uczniów;
- obserwacja uczniów, ankiety, analiza dokumentów o uczniach;
- kierowanie uczniów na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- organizowanie spotkań z władzami gminy i innymi ciekawymi ludźmi;
- organizowanie uroczystości klasowych, szkolnych, zabaw, konkursów, zawodów sportowych i innych;
- wycieczki krajoznawcze, dydaktyczne, turystyka piesza i rowerowa, wyjazdy do teatru, filharmonii, muzeum itp.;
- własny przykład właściwej postawy wobec świata;
- wykonywanie czynności administracyjnych.
4. Organizację i formy udzielania na terenie Zespołu pomocy, o której mowa w ust. 2 pkt 6, określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
DZIAŁ V. WYCHOWANKOWIE
ROZDZIAŁ 15. Wychowankowie
§ 96.
- Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci odracza się zgodnie z art. 38 Ustawy.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu.
- Obowiązek, o którym mowa w ust. 4, rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. W przypadku dziecka, o którym mowa w ust. 2, obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego.
- Kontrolowanie spełniania obowiązku, o którym mowa w ust. 4, należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka.
- Dyrektor Przedszkola jest obowiązany powiadomić dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku, o którym mowa w ust. 4 w Przedszkolu.
- W przypadku nieobecności trwającego co najmniej 30 dni i braku kontaktu z rodzicami dziecka, które nie odbywa rocznego przygotowania przedszkolnego, dyrektor skreśla dziecko z listy wychowanków przedszkola. Poprzez brak kontaktu rozumie się nieusprawiedliwianie nieobecności dziecka, nieodpowiadanie na wiadomości wysyłane z dziennika elektronicznego Vulcan,.
§ 97.
- Na wniosek rodziców dyrektor Przedszkola, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4 Ustawy, poza przedszkolem.
- Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, może być wydane przed rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego, jeżeli:
- przedszkole, znajduje się na terenie województwa, w którym zamieszkuje dziecko;
- do wniosku o wydanie zezwolenia dołączono:
- opinię publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym,
- zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 4.
- Przepisów ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a i c nie stosuje się w przypadku wydawania zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Zasady rekrutacji uczniów
§ 98.
- Dzieci, przyjmuje się do Przedszkoli, po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego.
- Do Przedszkola przyjmuje się:
- z urzędu - dzieci zamieszkałe w obwodzie Zespołu,
- na prośbę rodziców - dzieci zamieszkałe poza obwodem Zespołu, jeśli w odpowiednim oddziale klasy są wolne miejsca.
- O przyjęciu dziecka do Przedszkola, w trakcie roku szkolnego, decyduje dyrektor Przedszkola.
- Jeżeli przyjęcie ucznia, o którym mowa w ust. 3, wymaga przeprowadzenia zmian organizacyjnych pracy Przedszkola powodujących dodatkowe skutki finansowe, dyrektor Przedszkola może przyjąć dziecko po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
- Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone na wniosek rodzica kandydata.
- Postępowanie rekrutacyjne może być prowadzone z wykorzystaniem systemów informatycznych.
- Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się także do dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy ubiegają się o przyjęcie do publicznego przedszkola.
- Przedszkole przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu zasadę powszechnej dostępności.
§ 99.
- Do Przedszkola, przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze gminy Popów.
- W przypadku większej liczby kandydatów spełniających warunek, o którym mowa w ust. 1, niż liczba wolnych miejsc w publicznym przedszkolu, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria:
- wielodzietność rodziny kandydata;
- niepełnosprawność kandydata;
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;
- niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
- Kryteria, o których mowa w ust. 2, mają jednakową wartość.
- W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu Przedszkole nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny, zwłaszcza potrzeb rodziny, w której rodzice albo rodzic samotnie wychowujący kandydata muszą pogodzić obowiązki zawodowe z obowiązkami rodzinnymi, oraz lokalnych potrzeb społecznych. Organ prowadzący określa dokumenty niezbędne do potwierdzenia tych kryteriów.
- Kandydaci zamieszkali poza obszarem danej gminy mogą być przyjęci do Przedszkola, jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego zgodnie z ust. 1-4, Przedszkole nadal dysponuje wolnymi miejscami. W przypadku większej liczby kandydatów zamieszkałych poza obszarem gminy przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.
§ 100.
Wniosek o przyjęcie do publicznego przedszkola składa się do dyrektora Przedszkola.
§ 101.
- Wniosek, o którym mowa w § 100, zawiera:
- imię, nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL kandydata, a w przypadku braku numeru PESEL - serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
- imiona i nazwiska rodziców kandydata;
- adres miejsca zamieszkania rodziców i kandydata;
- adres poczty elektronicznej i numery telefonów rodziców kandydata, o ile je posiadają;
- wskazanie kolejności wybranych publicznych przedszkoli, w porządku od najbardziej do najmniej preferowanych;
- Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
- dokumenty potwierdzające spełnianie przez kandydata kryteriów, o których mowa w § 99 u st. 2 odpowiednio:
- oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata,
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
- prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem,
- dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- dokumenty potwierdzające spełnianie przez kandydata kryteriów określonych przez organ prowadzący, o których mowa w § 99 ust. 4;
- oświadczenie o dochodzie na osobę w rodzinie kandydata - jeżeli organ prowadzący określił kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata;
- dokumenty potwierdzające spełnianie przez kandydata kryteriów, o których mowa w § 99 u st. 2 odpowiednio:
- Dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. b-d są składane w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii albo w postaci urzędowo poświadczonego zgodnie z art. 76a § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego odpisu lub wyciągu z dokumentu.
- Dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. b-d mogą być składane także w postaci kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata.
- Oświadczenia, o których mowa w ust. 2, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
- Przewodniczący komisji rekrutacyjnej może żądać dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach, o których mowa w ust. 2, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego, lub może zwrócić się do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kandydata o potwierdzenie tych okoliczności. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) potwierdza te okoliczności w terminie 14 dni.
§ 102.
Organ prowadzący przedszkola, może określić wzór wniosku lub wzór zgłoszenia, o których mowa w § 100.
§ 103.
- Postępowanie rekrutacyjne do publicznych przedszkoli, przeprowadza się co roku na kolejny rok szkolny na wolne miejsca w publicznym przedszkolu.
- Rodzice dzieci przyjętych do danego publicznego przedszkola, corocznie składają na kolejny rok szkolny deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w tym przedszkolu, w terminie 7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego, określony zgodnie z § 104 ust. 1, ust. 2.
§ 104.
- Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminy składania dokumentów, przedszkoli - określa do końca stycznia organ prowadzący Przedszkole;
- W przypadku wystąpienia na danym terenie stanu nadzwyczajnego, w szczególności sytuacji zagrażającej życiu lub zdrowiu obywateli, uniemożliwiającego przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego lub postępowania uzupełniającego w terminach określonych w ust. 1, dyrektor Przedszkola, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, ustala terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego i podaje je do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie Przedszkola oraz na jej stronie internetowej.
§ 105.
W celu zapewnienia dziecku podczas pobytu w publicznym przedszkolu, odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod opiekuńczo-wychowawczych rodzic dziecka przekazuje dyrektorowi Przedszkola, uznane przez niego za istotne dane o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka.
§ 106.
- Postępowanie rekrutacyjne do Przedszkoli, przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora Przedszkola. Dyrektor wyznacza przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
- Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:
- ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych, o której mowa w § 107 ust 1;
- ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, o której mowa w § 107 ust 3;
- sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego.
§ 107.
- Wyniki postępowania rekrutacyjnego podaje się do publicznej wiadomości w formie listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych, zawierającej imiona i nazwiska kandydatów oraz informację o zakwalifikowaniu albo niezakwalifikowaniu kandydata do Przedszkola.
- Komisja rekrutacyjna przyjmuje kandydata do Przedszkola, jeżeli w wyniku postępowania rekrutacyjnego kandydat został zakwalifikowany oraz złożył wymagane dokumenty.
- Komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych do danego publicznego przedszkola. Lista zawiera imiona i nazwiska kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych lub informację o liczbie wolnych miejsc.
- Listy, o których mowa w ust. 1 i 3, podaje się do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie danego publicznego przedszkola. Listy zawierają imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz najniższą liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia.
- Dzień podania do publicznej wiadomości listy, o której mowa w ust. 3, jest określany w formie adnotacji umieszczonej na tej liście, opatrzonej podpisem przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
- W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do Przedszkola.
- Uzasadnienie sporządza się w terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata z wnioskiem, o którym mowa w ust. 6. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
- Rodzic kandydata może wnieść do dyrektora Przedszkola, odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
- Dyrektor Przedszkola, rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, o którym mowa w ust. 8, w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora danego publicznego przedszkola, służy skarga do sądu administracyjnego.
- Listy, o których mowa w ust. 1 i 3, podane do publicznej wiadomości, są publikowane nie dłużej niż do czasu upłynięcia terminów, o których mowa w ust. 6-8, w postępowaniu rekrutacyjnym lub postępowaniu uzupełniającym przeprowadzanego w danym roku kalendarzowym.
§ 108.
- Dane osobowe kandydatów zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentacja postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym uczeń korzysta z wychowania przedszkolnego w Przedszkolu.
- Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowywane w Przedszkolu przez okres roku, chyba że na rozstrzygnięcie dyrektora przedszkola, została wniesiona skarga do sądu administracyjnego i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.
§ 109.
- Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego Przedszkole, nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor Przedszkola, przeprowadza postępowanie uzupełniające.
- Postępowanie uzupełniające powinno zakończyć się do końca sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, na który jest przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne.
- Do postępowania uzupełniającego przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio.
Prawa i obowiązki dzieci
§ 110.
1. Uczeń ma w szczególności prawo do:
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w Przedszkolu zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności;
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym;
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
- korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego;
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych,;
§ 111.
- W przypadku naruszenia praw ucznia rodzice mogą wnosić skargi do Dyrektora Przedszkola.
- Skargę na piśmie składają rodzice w sekretariacie szkoły za potwierdzeniem.
- Dyrektor Przedszkola rozpatruje skargę w terminie do 7 dni.
- Rodzice, którzy złożyli skargę, otrzymują odpowiedz od Dyrektora Przedszkola na piśmie.
- Szczegółowe zasady i tryb składania petycji, skarg i wniosków zawarte są w artykułach od 221 do 247 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. (Dziennik Ustaw z 2000 r. Nr 98 poz. 1071)
§ 112.
- Uczeń jest w szczególności zobowiązany do:
- przestrzegania obowiązujących w Przedszkolu przepisów;
- przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników Przedszkola;
- dbania o własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój;
- dbania o wspólne dobro, ład i porządek w Przedszkolu;
- udziału w zajęciach edukacyjnych i przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania w ich trakcie;
Nagrody i kary
§ 113.
1. Ucznia można nagrodzić za:
- szczególne zaangażowanie w pracy społecznej;
- osiągnięcia w konkursach;
- inną, szczególnie pozytywną postawę.
- Nagrodami, o których mowa w ust. 1 są:
- pochwała wychowawcy oddziału wobec całego oddziału klasy;
- pochwała wychowawcy oddziału lub Dyrektora wobec uczniów Przedszkola;
- list pochwalny wychowawcy oddziału lub Dyrektora do rodziców;
- dyplom uznania od Dyrektora;
- nagroda rzeczowa od wychowawcy oddziału lub Dyrektora;
- Wychowawca oddziału lub Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, może postanowić o przyznaniu nagrody w innej formie.
- Z tego samego tytułu można przyznać więcej niż jedną nagrodę.
- Z wnioskiem o przyznanie nagrody może wystąpić każdy członek społeczności szkolnej, z tym, że wniosek taki nie ma charakteru wiążącego.
- Przedszkole informuje rodziców o przyznanej nagrodzie.
§ 114.
- Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu, a w szczególności uchybianie obowiązkom, o których mowa w § 112, uczeń może zostać ukarany:
- upomnieniem wychowawcy oddziału;
- upomnieniem lub naganą Dyrektora;
- Zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybienia. Kary nie mogą być stosowane w sposób naruszający nietykalność i godność osobistą ucznia.
- Kary, z wyjątkiem wymienionych w ust. 1 pkt. 1 i pkt. 2, nakłada Dyrektor.
- O nałożonej karze informuje się rodziców .
- Od kary nałożonej przez wychowawcę przysługuje odwołanie do Dyrektora. Odwołanie może wnieść każdy rodzic w ciągu 7 dni od uzyskania informacji, o której mowa w ust. 5.
- Dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu 7 dni od jego otrzymania rozstrzygnięcie Dyrektora jest ostateczne.
Dział VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 118.
- Dokonywanie zmian w Statucie odbywa się w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
- Zasady postępowania w sprawie uchylenia Statutu lub niektórych jego postanowień określa ustawa.
§ 119.
Dyrektor zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.
§ 120.
Z dniem wejścia w życie Statutu traci moc Statut Gminnego Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 1 w Popowie uchwalony dnia 19.11.1999 roku.
§ 121.
Statut wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2017 r.
……………………………………………….
Informacje
Rafał Bednarski
Rafał Bednarski
01.12.2017 r.