Statut Gminnego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Popowie
STATUT
Gminnego Zespołu Szkolno
-Przedszkolnego nr 1
w Popowie
Tekst jednolity z dnia 27.12.2022 r.
PODSTAWA PRAWNA:
Statut został opracowany na podstawie następujących aktów prawnych:
- USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
- USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
- Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela,
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.
- Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki.
- Rozporządzenie Prezesa Rady ministrów
Rozdział 1 Postanowienia ogólne
§ 1.
Gminny Zespół Szkolno - Przedszkolny, zwany dalej „Zespołem,” nosi nazwę: „Gminny Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Popowie”.
§ 2.
- Zespół jest placówką publiczną, której siedziba mieści się przy ulicy Jana Długosza 7 w Popowie.
- Zespół tworzą:
- Szkoła Podstawowa im. Jana Długosza w Popowie, zwana dalej „Szkołą Podstawową”;
- Przedszkole w Popowie, zwane dalej „Przedszkolem".
- Organem prowadzącym Zespół jest Gmina Popów.
- Zespół jest samorządową jednostką budżetową.
- Zespół używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Rozdział 2 Informacje o Zespole
§ 3.
- Dyrektor Zespołu jest jednocześnie dyrektorem Przedszkola i Szkoły Podstawowej.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
Rozdział 3 Cele i zadania Zespołu
§ 4.
- Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
- Statuty poszczególnych placówek wchodzących w skład Zespołu szczegółowo precyzują zadania, cele i sposób ich realizacji.
- Zespół prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.).
Rozdział 4 Organy Zespołu
§ 5.
- W zespole działa wspólna rada pedagogiczna Przedszkola i Szkoły Podstawowej oraz wspólna rada rodziców Przedszkola i Szkoły Podstawowej.
- Organami Zespołu są:
- Dyrektor Zespołu;
- Rada Pedagogiczna Zespołu;
- Rada Zespołu;
- Rada Rodziców Zespołu;
- Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej.
- Kompetencje Samorządu Uczniowskiego określa statut Szkoły Podstawowej.
Rozdział 5 Dyrektor
§ 6.
- Stanowisko dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Zespół.
- Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
§ 7.
- Do zadań Dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy Zespołu.
- Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Zespołu.
§ 8.
Do właściwości Dyrektora należy w szczególności:
- w zakresie spraw bezpośrednio związanych z działalnością podstawową Zespołu:
- przedkładanie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do Przedszkola i Szkoły, przenoszenia ich do innych oddziałów klas lub oddziałów,
- występowanie do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach oraz przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informację o działalności szkoły.
- realizowanie zadań związanych z oceną dorobku zawodowego nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami odbywającymi staż, starającymi się o nadanie kolejnego stopnia awansu zawodowego, w szczególności opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie,
- organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka,
- opracowanie strategii działania Zespołu,
- realizowanie uchwał rady szkoły oraz rady pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
- odpowiedzialność za właściwą organizację i przebieg egzaminu uczniów oddziałów klas ósmych, przeprowadzanego w szkole,
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia ucznia;
- w zakresie spraw organizacyjnych:
- przygotowywanie projektów planów pracy Zespołu,
- opracowanie arkusza organizacji Przedszkola i Szkoły,
- ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć,
- ujednolicenie tekstu statutu: Zespołu, Szkoły i Przedszkola
- w zakresie spraw finansowych:
- opracowywanie planu finansowego Zespołu,
- przedstawienie projektu planu finansowego do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej i Radzie Szkoły,
- realizowanie planu finansowego, w szczególności poprzez dysponowanie określonymi w nim środkami, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół,
- w zakresie spraw administracyjno - gospodarczych oraz biurowych:
- sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno - gospodarczą Zespołu,
- organizowanie wyposażenia Zespołu w środki dydaktyczne i sprzęt przedszkolny i szkolny,
- organizowanie i nadzorowanie kancelarii Zespołu,
- nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych,
- organizowanie przeglądu technicznego obiektów Zespołu oraz prac konserwacyjno - remontowych,
- organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku Zespołu,
- w zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych:
- zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
- egzekwowanie przestrzegania przez wychowanków, uczniów i pracowników ustalonego w Zespole porządku oraz dbałości o czystość i estetykę Zespołu,
- wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej samoobrony,
- zgoda na podjęcie w Zespole działalności przez stowarzyszenia i organizacje, stosownie do art. 86 ustawy, po uzgodnieniu warunków działalności i po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły i rady rodziców.
§ 9.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami;
- W zakresie, o którym mowa w ust. 1, Dyrektor w szczególności:
- decyduje o zatrudnieniu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu,
- decyduje o przyznaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Zespołu,
- decyduje, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Szkoły, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Zespołu,
- określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników Zespołu, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,
- współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi, w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami, a w szczególności:
- zasięga opinii w sprawach organizacji pracy Zespołu,
- ustala:
- zasady i kryteria oceny wyników pracy nauczyciela dla określenia procentowego podwyższenia stawki wynagrodzenia zasadniczego,
- regulaminy pracy, premiowania i nagradzania pracowników Zespołu,
- regulamin zakładowego fundusz świadczeń socjalnych,
- ustala planu urlopów pracowników Zespołu nie będących nauczycielami,
- administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem.
§ 10.
Dyrektor jest przedstawicielem Zespołu na zewnątrz.
§ 11.
- Dyrektor jest Przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
- Zadania związane z pełnieniem tej funkcji oraz tryb ich realizacji określają postanowienia Regulaminu działalności Rady Pedagogicznej.
§ 12.
- W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z Radą Szkoły, Radą Pedagogiczną, rodzicami i organami Samorządu Uczniowskiego.
- Dyrektor - poza przypadkami współdziałania w podejmowaniu czynności prawnych z podmiotami, o których mowa w ust. 1, w szczególności:
- przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Zespołu,
- składa Radzie Pedagogicznej okresowe sprawozdania z realizacji planów pracy Zespołu,
- udziela Radzie Rodziców i Radzie Szkoły informacji o działalności dydaktyczno - wychowawczej Zespołu.
Rozdział 6 Inne stanowiska kierownicze
§ 13.
- W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora.
- Stanowisko wicedyrektora powierza i odwołuje z niego Dyrektor, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej.
§ 14.
- Do zakresu działania Wicedyrektora należy:
- organizowanie pracy Zespołu;
- promocja Zespołu;
- nadzorowanie pracy Przedszkola i I etapu edukacyjnego;
- nadzorowanie pracy świetlicy szkolnej i biblioteki;
- kontrolowanie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz prowadzenie nadzoru pedagogicznego, w uzgodnieniu z dyrektorem Zespołu, zgodnie z odrębnymi przepisami;
- Szczegółowy zakres kompetencji osób zajmujących inne stanowiska kierownicze określa Dyrektor, powierzając te stanowiska.
- W sytuacji gdy Dyrektor nie może pełnić obowiązków służbowych, zakres zastępstwa Wicedyrektora rozciąga się na wszystkie zadania i kompetencje Dyrektora.
Rozdział 7 Rada pedagogiczna
§ 15.
W Zespole działa Rada Pedagogiczna.
§ 16.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą - z głosem doradczym - brać także udział inne osoby zaproszone przez jej Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczącym Rady jest Dyrektor.
- Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej określa Regulamin działalności uchwalony przez Radę, normujący w szczególności następujące zagadnienia:
- sposób przygotowywania, zwoływania, prowadzenia i dokumentowania zebrań Rady Pedagogicznej,
- wewnętrzną organizację Rady Pedagogicznej;
- kompetencje Przewodniczącego Rady Pedagogicznej;
- zasady dopuszczania do udziału w pracach Rady Pedagogicznej osób nie będących członkami tego organu Zespołu.
- Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego,
w każdym okresie (semestrze) w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania
i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, rady szkoły, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej. - Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
§ 17.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Zespołu po zaopiniowaniu przez Radę Szkoły;
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- ustalanie - po uzyskaniu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców - szczegółowych kryteriów ocen zachowania ucznia, trybu i zasad ich ustalania oraz trybu odwoławczego w tym zakresie;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Zespole po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Zespołu;
- uchwalanie i nowelizowanie Regulaminu swojej działalności;
- ustalanie, po zasięgnięciu opinii Rady Szkoły, innego - niż 45 minut - czasu trwania godziny lekcyjnej.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- powierzenie stanowiska Dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący Zespół, w trybie art. 63, ust. 3 ustawy;
- przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu Dyrektorowi;
- powierzenie innych stanowisk kierowniczych w Zespole oraz odwoływanie z tych stanowisk;
- organizację pracy Zespołu, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
- projekt planu finansowego Zespołu;
- wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje Dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- program wychowania przedszkolnego, programy nauczania spośród przedstawionych przez nauczycieli.
- Dyrektor może wystąpić do Rady Pedagogicznej z prośbą o wydanie opinii w innej sprawie.
- Rada Pedagogiczna ponadto:
- może wnioskować o odwołanie osób zajmujących stanowiska kierownicze w Zespole;
- deleguje swoich przedstawicieli do pracach w innych organach.
§ 35
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Szkoły, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego, jeżeli uchwała jest niezgodna z przepisami prawa - wyznaczając termin na wyeliminowanie stwierdzonych uchybień.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny, a w sprawach wymienionych w art. 34a ust. 1ustawy - także organ prowadzący Szkoła.
- Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, uchwała traci moc w zakresie zakwestionowanym przez Dyrektora.
§ 36.
Sposób postępowania w sprawie wstrzymania uchwał Rady Pedagogicznej określa art. 41 ust. 3 ustawy.
Rozdział 8 Rada szkoły
§ 18.
W Zespole działa Rada Szkoły.
§ 19.
- Kadencja Rady Szkoły trwa trzy lata szkolne i upływa z dniem 31 sierpnia. Dopuszcza się możliwość dokonywania corocznej zmiany 1/3 składu rady.
- Wybory do Rady Szkoły kolejnych kadencji przeprowadza się w miesiącu wrześniu.
- Dotychczasowa Rada Szkoły działa do pierwszego zebrania Rady nowej kadencji nie dłużej jednak niż do października.
- Pierwsze zebranie Rady Szkoły nowej kadencji zwołuje i otwiera dotychczasowy Przewodniczący Rady Szkoły.
- W razie uchybienia terminowi, o którym mowa w ust. 3, kompetencje, o których mowa w przepisie poprzedzającym, realizuje Dyrektor.
§ 20.
- W skład Rady Szkoły wchodzą, z zastrzeżeniem ust. 2-3, w równej liczbie:
- nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli;
- rodzice wybrani przez ogół rodziców;
- uczniowie wybrani przez ogół uczniów.
- W skład rady szkoły nie wchodzą uczniowie przedszkola oraz uczniowie klas I-IV szkoły podstawowej. Udział uczniów klasy V i VI w radzie szkoły nie jest obowiązkowy
- Rada powinna liczyć 6 osób.
- Członkowie Rady Szkoły są wybierani oddzielnie przez poszczególne grupy reprezentowane w Radzie.
- Nauczyciele wybierają swoich przedstawicieli do Rady Szkoły podczas zebrania plenarnego Rady Pedagogicznej na zasadach określonych w przepisach niniejszego rozdziału oraz postanowieniach Regulaminu działalności Rady Pedagogicznej.
- Rodzice wybierają swoich przedstawicieli do Rady Szkoły na zebraniu rodziców organizowanym przez Dyrektora.
- Uczniowie wybierają swoich przedstawicieli do Rady Szkoły na apelu organizowanym przez Dyrektora
- Wybory członków Rady Szkoły przeprowadzają komisje wyborcze, które tworzą: przewodniczący zebrania oraz 2 osoby wybrane w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do Rady Szkoły.
- Do zadań komisji należy: przyjmowanie zgłoszeń kandydatur na członków Rady Szkoły, przygotowanie kart do głosowania, obliczenie głosów i ogłoszenie wyników głosowania.
- Przebieg czynności, o których mowa w ust. 6, dokumentuje protokół sporządzony przez jednego z członków komisji, a podpisany przez jej pełny skład.
- Protokoły, o których mowa w ust. 10, przekazuje się Dyrektorowi.
§ 21.
- Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym.
- Głosowanie odbywa się na przygotowanych kartach do głosowania, opatrzonych pieczęcią Zespołu.
- Na karcie do głosowania umieszcza się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona kandydatów.
- Po otrzymaniu karty do głosowania wyborca stawia znak “X” obok nazwiska kandydata, na którego głosuje.
- Głos uważa się za ważny, jeżeli na karcie do głosowania wyborca wskaże co najmniej jedną osobę, na którą głosuje, jednak nie więcej niż wynosi liczba wybieranych przez zebranie członków Rady Szkoły.
- Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez wyborców podczas zebrania. Osoba kandydująca do Rady Szkoły powinna wyrazić na to zgodę.
- Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów. W przypadku równej ilości otrzymanych głosów przez kandydatów, o tym, któremu z nich przypada ostatnie do obsadzenia miejsce w Radzie Szkoły, rozstrzygają kolejne tury głosowania na tym zebraniu, zarządzone przez przewodniczącego zebrania.
§ 22.
- Członkostwo w Radzie Szkoły wygasa wskutek:
- śmierci;
- zrzeczenia się członkostwa;
- utraty prawa wybieralności;
- nie brania udziału w pracach Rady bez usprawiedliwienia przez trzy kolejne zebrania,
- Wygaśnięcie członkostwa stwierdza Rada Szkoły.
- W sytuacji, o której mowa w ust. 2, Rada Szkoły podejmuje uchwałę o wstąpieniu na miejsce dotychczasowego członka, kandydata, który w wyborach uzyskał kolejno największą liczbę głosów i nie utracił prawa wybieralności.
- W razie braku możliwości, o której mowa w ust. 3, przeprowadza się wybory uzupełniające. Przepisy § 20 - § 21 stosuje się odpowiednio.
§ 23.
- Rada Szkoły stanowi forum porozumienia społeczności szkolnej służące współpracy i rozwiązywaniu spraw wewnętrznych Zespołu.
- Do kompetencji Rady Szkoły należy w szczególności:
- uchwalanie i nowelizowanie:
- Statutu,
- Regulaminu działalności Rady Szkoły,
- odwoływanie się od decyzji kuratora oświaty w sprawie uchylenia Statutu albo niektórych jego postanowień;
- wyrażanie opinii w sprawach:
- powierzenia stanowiska Dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący Zespół,
- przedłużenia powierzenia stanowiska dotychczasowemu Dyrektorowi,
- powierzenia innych stanowisk kierowniczych w Zespole oraz odwoływania z tych stanowisk,
- planu finansowego Zespołu,
- planu pracy Zespołu,
- projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- związanych z przygotowywaniem oceny pracy Dyrektora,
- podjęcia w Zespole działalności przez stowarzyszenia i organizacje, stosownie do art. 86 ustawy,
- innych istotnych dla Zespołu,
- występowanie do:
- organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskiem o zbadanie i dokonanie oceny działalności Zespołu, Dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w Zespole; wnioski te mają dla organu charakter wiążący,
- Dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego Zespół oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,
- Dyrektora o zorganizowanie zebrania Rady Pedagogicznej,
- właściwego organu o dokonanie oceny pracy nauczyciela na zasadach określonych w Karcie Nauczyciela,
- organu prowadzącego Zespół z wnioskiem o nadanie lub zmianę imienia Zespołu, lub jednostkom wchodzącym w skład Zespołu,
- do kuratora oświaty z wnioskiem o utworzenie wojewódzkiej rady oświatowej,
- przedstawianie wniosków w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych Zespołu;
- ocenianie z własnej inicjatywy sytuacji oraz stanu Zespołu.
- uchwalanie i nowelizowanie:
- Rada Szkoły może ustanowić odznaki dla wyróżniających się uczniów i określić warunki ich uzyskania.
§ 24.
- Rada Szkoły może gromadzić fundusze przeznaczone na wspieranie działalności statutowej Zespołu (Fundusz Rady Szkoły).
- Źródłami Funduszu Rady Szkoły są w szczególności dobrowolne wpłaty darczyńców,
- Zasady wydatkowania środków Funduszu określa Regulamin działalności Rady Szkoły.
Rozdział 9 Rada rodziców
§ 25.
- W Zespole działa Rady Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów.
- W skład Rady Rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
- W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic . Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad, o których mowa w ust. 2.
§ 26.
- Zgromadzenie ogółu rodziców zwołuje:
- w sprawie ustalenia zasad tworzenia Rady Rodziców – Dyrektor;
- w innych sprawach, w szczególności celem nowelizacji zasad tworzenia Rady Rodziców - Prezydium Rady Rodziców.
- Zwołanie Zgromadzenia ogółu rodziców polega na zawiadomieniu rodziców o celu, miejscu oraz pierwszym i ewentualnym drugim terminie Zgromadzenia, w sposób zwyczajowo przyjęty w Zespole. W razie gdy Zgromadzenie zwołuje Prezydium Rady Rodziców, odrębnie zawiadamia o tym Dyrektora.
- Drugi termin Zgromadzenia ogółu rodziców może zostać wyznaczony w tym samym dniu na wypadek braku quorum w pierwszym terminie.
§ 27.
- Zgromadzenie ogółu rodziców prowadzi organ zwołujący.
- Z głosem doradczym w Zgromadzeniu ogółu rodziców mogą wziąć udział:
- Dyrektor lub wyznaczony przez niego Wicedyrektor;
- osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady Rodziców;
- osoby dopuszczone do udziału przez Zgromadzenie.
- Obrady Zgromadzenia ogółu rodziców są utrwalane w formie protokołu, zawierającego co najmniej:
- termin i miejsce Zgromadzenia,
- stwierdzenie prawomocności Zgromadzenia (quorum), a także braku prawomocności w pierwszym terminie, jeśli taka sytuacja miała miejsce,
- listę rodziców uczestniczących w Zgromadzeniu oraz listę innych uczestników Zgromadzenia,
- przyjęty porządek obrad,
- treść podjętych uchwał,
- podpisy prowadzącego i protokolanta.
§ 28.
- Uchwały Zgromadzenia ogółu rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym (przez podniesienie ręki), w obecności co najmniej (quorum):
- połowy rodziców - w pierwszym terminie Zgromadzenia,
- 1/5 rodziców - w drugim terminie Zgromadzenia.
- Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów “za”, która przewyższa o co najmniej jeden głos liczbę głosów “przeciw”. Głosy “wstrzymujące się” są pomijane.
- Jeżeli ogół rodziców stanowi liczbę nieparzystą, quorum o jakim mowa w ust. 1pkt 1, oznacza udział rodziców w Zgromadzeniu w liczbie minimum równej pierwszej liczbie całkowitej po 1/2 ogółu rodziców.
§ 29.
- Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły
- Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust. 3, należy:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo - profilaktycznego szkoły, dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli oraz wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
- Opiniowanie podjęcia w Zespole działalności przez stowarzyszenia i organizacje, stosownie do art. 86 ustawy;
- Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
§ 30.
- W celu wspierania działalności statutowej szkoły, rada rodziców może gromadzić fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w § 25 ust. 4 - Zasady wydatkowania środków Funduszu określa Regulamin działalności Rady Rodziców.
- W miarę możliwości Dyrektor udziela pomocy w obsłudze finansowej Funduszu.
Rozdział 10. Współdziałanie organów Zespołu oraz sposoby rozwiązywania sporów
§ 31
- W celu harmonijnego współdziałania organów Zespołu, a także rozwiązywania zaistniałych sporów w Zespole przestrzega się zasady bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami o podejmowanych działaniach i decyzjach.
- W przypadku powstania wszelkich sytuacji konfliktowych, Dyrektor Zespołu podejmuje rolę mediatora w celu rozwiązania konfliktu.
§ 32
- Szkoła zapewnia każdemu organowi możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
- Według harmonogramów pracy na dany rok szkolny prezydia odbywają wspólne spotkania w celu omówienia podejmowanych i planowanych działań.
§ 33
- Spory między organami szkoły rozwiązywane są wewnątrz szkoły na drodze polubownej poprzez wzajemny udział członków poszczególnych organów i jawną wymianę poglądów.
- Strona „poszkodowana” w pierwszej kolejności winna się zwrócić do strony „przeciwnej” z prośbą o rozmowę/postępowanie wyjaśniające.
- Rozwiązanie sporu winno doprowadzić do zadowolenia obu stron.
§ 34
- W zależności od rodzaju stron wchodzących w spór/konflikt przewiduje się następujące zasady postępowania:
- konflikt nauczyciel – rodzic:
- jeżeli bezpośrednia rozmowa rodzica z nauczycielem nie rozwiąże problemu, rodzic zgłasza sprawę wychowawcy,
- wychowawca z nauczycielem, wyjaśnia sprawę, przekazuje swoje stanowisko rodzicom.
- w przypadku braku zadowalającego rozwiązania zgłasza sprawę dyrektorowi, który przyjmuje procedurę jak w przypadku doboru bądź zmiany wychowawcy oddziału;
- konflikt nauczyciel – nauczyciel:
- bezpośrednia rozmowa wyjaśniająca nie rozwiąże problemu, strony zgłaszają sprawę dyrektorowi,
- dyrektor wyjaśnia sprawę z obiema stronami i stara się znaleźć satysfakcjonujące obie strony rozwiązanie,
- jeśli to także okaże się niemożliwe, dyrektor poszukuje i prosi o pomoc w rozwiązaniu konfliktu „ mediatora” Należy unikać nagłaśniania sprawy, gdyż powodować to może niepotrzebne napięcia w gronie;
- konflikt uczeń – nauczyciel:
- jeżeli bezpośrednia rozmowa ucznia z nauczycielem nie rozwiąże problemu, nauczyciel bądź uczeń zgłasza sprawę wychowawcy oddziału,
- sprawę wyjaśnia wychowawca oddziału po wysłuchaniu obu stron. W przypadku niezbyt dużej rangi konfliktu stara się doprowadzić do zadowalającego obie strony rozwiązania,
- jeśli to jest niemożliwe, wychowawca może skorzystać z pomocy dyrektora szkoły,
- przy rozstrzyganiu sytuacji konfliktowych między uczniem a nauczycielem trzeba wziąć pod uwagę właściwości osobowości i postawy interpersonalnej nauczyciela i ucznia. Gdy przyczyny konfliktu tkwią w uczniu, w jego niewłaściwej postawie względem nauczyciela lub własnych obowiązków, jest potrzebna nie tyle przewidziana w statucie kara co perswazja i doprowadzenie do zrozumienia przez ucznia błędu;
- konflikt uczeń – uczeń:
- problemy tego rodzaju rozwiązuje wychowawca oddziału, z ewentualną pomocą dyrektora szkoły,
- powiadomienie o konflikcie rodziców ucznia pozostawia się do dyspozycji wychowawcy;
- konflikt dyrektor - rada pedagogiczna:
- spory pomiędzy dyrektorem, a rada pedagogiczną rozstrzygane są na zebraniach rady pedagogicznej,
- w przypadku dużej rangi konfliktu i trudności w rozwiązaniu sporu wewnątrz szkoły można zwrócić się o pomoc w rozstrzygnięciu do „mediatora”;
- konflikt dyrektor – rada rodziców:
- spory pomiędzy dyrektorem, a radą rodziców rozstrzygane są na zebraniach zarządu rady rodziców z udziałem dyrektora,
- w przypadku niezadowalającego rozstrzygnięcia sporu jedna ze stron może zwrócić się o pomoc w rozwiązaniu do organu prowadzącego;
- konflikt dyrektor - samorząd uczniowski:
- spory pomiędzy dyrektorem, a samorządem uczniowskim rozstrzygane są między wybranymi przez samorząd uczniowski przedstawicielami samorządu uczniowskiego a dyrektorem szkoły w obecności opiekuna samorządu uczniowskiego;
- konflikt rada pedagogiczna - samorząd uczniowski:
- spory pomiędzy radą pedagogiczną, a samorządem uczniowskim rozstrzygane są na wspólnym zebraniu z udziałem wybranych przez radę pedagogiczną nauczycieli, przedstawicieli samorządu uczniowskiego oraz dyrektora.
- konflikt nauczyciel – rodzic:
§ 34.
Trybu, o którym mowa w przepisach poprzedzających, nie stosuje się do postępowań uregulowanych odrębnymi przepisami, w szczególności w sprawach:
- odpowiedzialności dyscyplinarnej;
- odpowiedzialności porządkowej,;
- sporów ze stosunku pracy w zakresie objętym właściwością sądów pracy.
Rozdział 10 Organizacja pracy Zespołu
§ 31.
Organizację pracy wchodzących w skład Zespołu Szkoły Podstawowej i Przedszkola określają odpowiednio ich statuty.
Rozdział 11 Nauczyciele i inni pracownicy Zespołu
§ 32.
- W Zespole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami.
- Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
- Szczegółowy zakres czynności dla pracowników niebędących nauczycielami sporządza Dyrektor Zespołu.
- Zakres zadań nauczycieli określają statuty Szkoły Podstawowej i Przedszkola.
- Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników szkół wchodzących w skład Zespołu oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.
Rozdział 12 Uczniowie Zespołu
§ 33.
- Zasady rekrutacji wychowanków i uczniów określają statuty Przedszkola i Szkoły Podstawowej.
- Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut Szkoły Podstawowej.
- Prawa i obowiązki uczniów i wychowanków oraz rodzaje nagród i stosowanych kar określają wskazane w ust. 1 statuty.
Rozdział 13 Postanowienia końcowe
§ 34.
- W zakresie uregulowanym odmiennie w statucie Zespołu tracą moc postanowienia zawarte w statutach połączonych placówek.
- Organem właściwym do dokonywania zmian w statucie jest Rada Zespołu.
- Statut Zespołu wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2017 r.
Informacje
Rafał Bednarski
Rafał Bednarski
01.12.2017 r.